HB-Betonin brändiuudistus ei ollut vain logon hienosäätöä, vaan perusteellinen ja kokonaisvaltainen prosessi, joka ulottui kaikkiin markkinoinnin ja viestinnän aineistoihin. Käytännön toteutuksesta vastasi WebMainonnan Laura Pihlman, jonka avulla uusi ilme vietiin konkreettisesti osaksi HB-Betonin arkea.
”Lähdimme liikkeelle tarpeen perusteellisesta kartoituksesta. Pian huomattiin, että vanhaa ilmettä ei juuri voitu säilyttää – kaikki aineistot tehtiin uudelleen, ja brändikirja ohjasi tätä työtä erinomaisesti,” kertoo Laura Suomen WebMainonnasta.
Koko katalogikokonaisuus uusiksi – käytännönläheisyyttä ja visuaalisuutta
Erityisen keskeinen osa brändiuudistusta oli koko HB-Betonin katalogivalikoiman uudistaminen. Katalogit rakennettiin täysin uudelleen – ei vain visuaalisesti, vaan myös rakenteeltaan. Tavoitteena oli selkeyttää sisältöä, tuoda tuotteet paremmin esiin ja tehdä lukukokemuksesta mahdollisimman käytännönläheinen ja sekä myös visuaalinen.
Uudistetut esitteet:
- Harkkokatalogi
- Pihakivet-katalogi
- Valaisin- ja muurikivet -katalogi
- Laaja valikoima suunnittelu- ja työohjeita
Lisäksi tuotettiin laaja määrä tuotekortteja, flyereita sekä muuta markkinointimateriaalia, jotka tukevat myyntiä ja asiakaspalvelua. Näissä korostuu uuden ilmeen mukainen visuaalisuus, selkeä asettelu ja käyttöympäristöjen näkyvyys – juuri niitä arvoja, jotka HB-Betonille ovat tärkeitä.
”Halusimme tehdä sisällöstä käytännönläheistä ja helposti hahmotettavaa – kuvien ja visuaalisten elementtien avulla myös teknisempi tieto muuttuu käyttäjälle ymmärrettäväksi,” Laura kuvaa.
Ilme käyttöön kaikessa viestinnässä
Brändiuudistus ei jäänyt yksittäisiin dokumentteihin, vaan uusi ilme vietiin läpi koko HB-Betonin viestintäympäristössä. Uudistettu visuaalinen ilme näkyy nyt niin verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, esitteissä, suunnittelu- ja työohjeilla, tuotekorteilla, painomateriaaleissa sekä Powerpoint-esityksissä.
”HB-Betonin uusi ilme ei jäänyt PowerPointiin – vaikka myös PowerPoint-esityksiä tehtiin uuden brändin mukaisesti myynnin tueksi ja viestinnän selkeyttämiseksi,” Laura kertoo.
Yhteistyön voima – mutkaton ja laajeneva projekti
Projekti eteni jouhevasti hyvässä yhteistyössä HB-Betonin tiimin kanssa. Erityisen tärkeässä roolissa oli HB-Betonin markkinointipäällikkö Maiju Raitala, jonka aktiivinen osallistuminen varmisti, että uudistus vietiin maaliin sujuvasti.
”Olemme erittäin tyytyväisiä Webmainonnan Lauran palveluun. Laura uudisti yrityksen kaiken markkinointimateriaalin uuden brändi-ilmeen mukaiseksi. Lauran tarjoama palvelu oli kustannustehokasta ja yhteistyö sujui myös joustavasti. Olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä ja olemme saaneet myös asiakkailtamme positiivista palautetta uudesta brändi-ilmeestä sekä erityisesti selkeistä ja kauniista esitteistämme,” kertoo HB-Betonin markkinointipäällikkö Maiju Raitala.
Myös HB-betonin myyntikoordinaattori Päivi Kauppinen yhtyy Raitalan näkemyksiin. ”Yhteistyö Webmainonnan kanssa on ollut sujuvaa ja luontevaa. Uskon, että yhteistyö on palvellut meitä molempia ja olemme yhdessä päässeet parhaaseen lopputulokseen visuaalisen uudistumisen kannalta” Kauppinen sanoo.
Mukana projektissa oli myös media-alan harjoittelijoita Gradialta, jotka pääsivät osallistumaan aitoon asiakasprojektiin. Heidän panoksensa toi lisää resursseja ja samalla tärkeää käytännön kokemusta.
”On ollut hienoa, että olemme voineet tarjota harjoittelijoille oikeita tehtäviä ja samalla hyödyntää heidän osaamistaan osana tiimiä. Tästä hyötyvät molemmat osapuolet,” Laura kiittää.
Uusi ilme osana arkea – ja se todella toimii
Uudistuksen tulokset näkyvät nyt joka päivä HB-Betonin toiminnassa. Uusi brändi-ilme ei ole vain näyttävä – Se on rakennettu käytettäväksi ja tukemaan yrityksen viestintää kaikissa kanavissa.
”Tämä on ollut laaja, mutta todella palkitseva projekti. On hienoa nähdä, miten uusi ilme toimii käytännössä ja kuinka yhtenäiseksi kokonaisuudeksi kaikki aineistot ovat muotoutuneet,” Laura summaa tyytyväisenä.